انجام بیش از ۴ کیلومتر حفاری تونل خط‌۴ قطارشهری مشهد بهره‌برداری از کندروی بزرگراه پیامبراعظم(ص) و بوستان خطی بزرگراه امام‌علی‌(ع) مشهد در تابستان ۱۴۰۳ گلایه ساکنان بهمن‌۱۹/۴ مشهد از معضل رهاشدگی اراضی بزرگ‌مقیاس این محدوده برش ۸۲۴ اسکلت ساخت‌وساز غیرمجاز در سال ۱۴۰۲ ورود ۴۱۰ اتوبوس‌جدیدبه مشهد تا پایان سال حریم امن مشهد برای سرمایه‌گذاران با تأیید طرح پهنه‌بندی حریم شهر نجات بانوی مبتلا به سکته مغزی فریمانی از طریق اورژانس هوایی هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد در شرایط سالم قرار گرفت (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) تایید بیمه تامین اجتماعی ۱۰۹ هنرمند صنایع دستی در مشهد اعمال قانون هزار و ۶۴۸ دستگاه خودرو حادثه‌ساز در مشهد | ۸۲ نفر درتصادفات رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته مصدوم شدند (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) ترافیک پر حجم در بزرگراه آزادی و طول بلوار ملک آباد تا فلسطین در مشهد (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) ویدئو| نشست خبری سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس با اصحاب رسانه (۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳) شهردار مشهد: به‌زودی، مسیر «ره‌باغ رضوان» در محدوده حرم مطهر رضوی بازگشایی می‌شود ۱۰۶۵ درصد رشد اعتبارات عمرانی منطقه‌۲ شهرداری مشهد از ابتدای فعالیت شورای ششم گزارشی از فراز‌و‌فرود‌های الیت که هنوز بعد از ۱۳‌سال، دل‌خوری برخی راننده‌ها را به دنبال دارد اعمال قانون هزار و ۸۰۶ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۸۱ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد امروز پاک است (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

مصرف گاز استان از میزان تولید داخل بیشتر است | تأمین گاز خراسان رضوی از جنوب کشور

  • کد خبر: ۱۳۸۷۴۶
  • ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۴
مصرف گاز استان از میزان تولید داخل بیشتر است | تأمین گاز خراسان رضوی از جنوب کشور
مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی گفت: طی ۴۸ ساعت گذشته به‌طور میانگین روزانه ۵۹ میلیون مترمکعب گاز در استان مصرف شد.

به گزارش شهرآرانیوز، طی روز‌های اخیر مصرف گاز در سطح کشور به ۶۰۰ میلیون مترمکعب در روز نزدیک می‌شود.

طبق هشدار شرکت ملی گاز ایران، با افزایش بی‌رویه مصرف گاز در بخش خانگی تأمین گاز دیگر بخش‌های گاز کشور ممکن است با مشکل روبه‌رو شود. همچنین شرکت ملی گاز ایران اعلام کرد‌ با افزایش مصرف گاز کشور در چندین استان از جمله استان‌های شمالی و شمال شرق کشور افت فشار گاز گزارش شده است.

مصرف گازدر بخش خانگی و تجاری طی دو روز گذشته ۵۰ درصد افزایش یافته است. مصرف گاز کشور نیز به آستانه هشدار رسیده است. همچنین درخواست شده است که مردم برای حفظ پایداری گاز در استان‌های شمالی کشور تا حدامکان مصرف خود را کاهش دهند.

حسن افتخاری، مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان رضوی، در گفت‌وگو با شهرآرانیوز گفت: در پی بارش نزولات آسمانی و کاهش شدید دما، مصرف گاز طبیعی در بخش خانگی و عمومی استان به‌شدت افزایش یافت.

وی با بیان اینکه در نیمه اول آذرماه امسال رقمی بالغ بر ۷۵۱ میلیون مترمکعب گاز مصرف شد که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰ میلیون مترمکعب بیشتر است، افزود: ۷۵ درصد این آمار معادل ۵۵۷ میلیون مترمکعب تحویل بخش خانگی و عمومی شده که در مقایسه با شاخص‌های استاندار سرانه مصرف رقم بسیار زیادی است.

افتخاری ادامه داد: اکنون میزان مصرف گاز بخش خانگی و عمومی استان از مجموع گاز تولیدی پالایشگاه شهید هاشمی‌نژاد سرخس و منابع ذخیره‌سازی بیشتر است و ناچار به تأمین بخشی از گاز مورد نیاز استان از شبکه سراسری گاز جنوب کشور هستیم.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی گفت: از مشترکان محترم تقاضا می‌کنیم با استفاده از راهکار‌های ساده مانند استفاده از پوشش مناسب زمستانی در منزل، خاموش‌کردن وسایل گرمایشی اتاق‌ها و فضا‌های بی‌استفاده، بستن کانال‌های کولر و نصب پرده ضخیم روی پنجره به پایداری جریان گاز در نقاط دورافتاده کمک کنند.

افتخاری در بخش دیگری از سخنان خود به بخشنامه مدیریت مصرف گاز در ادارات و سازمان‌های دولتی اشاره کرد و افزود: پایش مصرف گاز ادارات، سازمان‌ها و مراکز دولتی و عمومی، مساجد، حسینیه‌ها و مدارس استان با هدف همکاری و هماهنگی برای آموزش و اجرای مطلوب کنترل و نظارت مصرف گاز توسط ۲۷ تیم امدادی از ابتدای آذرماه امسال آغاز شده است.

وی ادامه داد: کارشناسان شرکت گاز خراسان رضوی در این بازدید‌ها رعایت دمای ۲۱-۱۸ درجه سانتی‌گراد در فضای داخلی و بسته و دمای ۱۸ درجه در راهرو‌ها و فضا‌های عمومی و سرپوشیده، کنترل روشن‌کردن وسایل گرمایشی یک ساعت قبل از آغاز‌به‌کار و خاموش‌کردن آن‌ها یک ساعت قبل از پایان کار، خاموش‌بودن وسایل گرمایشی در روز‌های تعطیل و کنترل گواهی‌نامه‌های معاینه فنی، تعمیر وسایل گرمایشی و دیگر اقدامات لازم را با هدف افزایش بازدهی وسایل گازسوز پیگیری خواهند کرد.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی تأکید کرد: ادارات و سازمان‌هایی که نسبت به رعایت دستورالعمل مدیریت مصرف گاز بی‌تفاوت باشند، در نوبت اول اخطار کتبی دریافت کرده و در صورت تکرار موضوع علاوه بر اعلام به استانداری مطابق مقررات مربوط نسبت به قطع جریان گاز مجموعه آنان اقدام خواهد شد.

این مقام مسئول، وصل مجدد گاز ادارات و سازمان‌هایی را که نسبت به رعایت مدیریت مصرف گاز طبیعی بی‌تفاوت باشند، منوط به تعهد رعایت ضوابط مدیریت بهینه مصرف گاز توسط بالاترین مقام مسئول آن سازمان عنوان کرد و افزود: شرکت گاز خراسان رضوی با شماره تلفن ۱۵۹۴ آماده راهنمایی متولیان انرژی سازمان‌های دولتی درباره نحوه مدیریت مصرف گاز است.

شرکت گاز خراسان رضوی وظیفه تأمین گاز طبیعی ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار مشترک را در بخش‌های مختلف برعهده دارد.

بیش از ۴۰ درصد گاز خراسان رضوی در بخش خانگی و تجاری مصرف می‌شود

همچنین رئیس امور پژوهش و فناوری شرکت گاز خراسان رضوی در گفت‌وگو با شهرآرانیوز گفت: اکنون ۴۲ درصد مصرف سالانه گاز استان در بخش خانگی و تجاری است، در صورتی که میانگین مصرف کشور در بخش خانگی کمتر از ۳۰ درصد است.
 
حمیدرضا افشون درباره مصرف گاز استان اظهار کرد: خراسان رضوی دارای بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار مشترک گاز است. مصرف گاز بخش خانگی و تجاری خراسان رضوی نسبت به دیگر استان‌های صنعتی بسیار زیاد است.

وی با بیان اینکه بیش از ۴۰ درصد مصرف سالانه گاز استان در بخش خانگی است، گفت: این درصورتی که میانگین مصرف کشور در بخش خانگی کمتر از ۳۰ درصد است. متأسفانه با شروع فصل سرما شاهد افزایش مصرف عجیب گاز در بخش خانگی هستیم که این مهم نیازمند بازنگری جدی است.

رئیس امور پژوهش و فناوری شرکت گاز خراسان رضوی از تقسیم‌بندی مشترکان گاز به ۱۲ پله مصرفی بر اساس میزان مصرف خبر داد و افزود: پله‌های ابتدایی مشترکان کم‌مصرف و پله‌های منتهی به پله ۱۲ مصرف زیاد مشترکان را نشان می‌دهد. گاز بهای مشترکان پله‌های ۱۲ نسبت به مشترکان پله‌های اول بسیار بیشتر است. نرخ قبض گاز عدد ثابتی نبود و با توجه به میزان مصرف گاز تغییر می‌کند.

افشون با اشاره به مشترکان پر مصرف خراسان رضوی بیان کرد: ۳ درصد از مشترکان خانگی شرکت گاز استان پر‌مصرف هستند که در پله‌های بالاتر قرار می‌گیرند و حدود ۹ درصد مصرف گاز بخش خانگی را به خود اختصاص داده‌اند.

وی با ذکر اقدامات انجام‌شده توسط شرکت گاز برای کاهش مصرف گاز بیان کرد: ازجمله اقدامات بازدارنده شرکت گاز موضوع قیمت‌گذاری است که شهروندان در صورت مصرف گاز زیاد باید هزینه بیشتری پرداخت کنند. البته این عمل را نباید جریمه قلمداد کرد، زیرا مشترکان با پرداخت قبوض سنگین سعی می‌کنند مصرف خود را متعادل‌تر کنند. مشترکان پرمصرف خراسان رضوی توسط بانک اطلاعات شناسایی شده‌اند و پیامک‌هایی حاوی اطلاع‌رسانی به این مشترکان از میزان مصرف گاز آن‌ها و رعایت‌کردن مصرف گاز و آگاهی‌بخشی به آن‌ها برای مزایای صرفه‌جویی گاز از جانب شرکت گاز ارسال می‌شود. به‌هر‌‌حال فرهنگ‌سازی و ترغیب مشترکان به مصرف کم در برنامه‌های شرکت گاز است.

رئیس امور پژوهش و فناوری شرکت گاز خراسان رضوی خاطرنشان کرد: ۵۰۰ مشترک تجاری و بزرگ در خراسان رضوی شناسایی شده است. این مشترکان با توجه به شرایط ساخت به‌صورت مجتمع مسلما مصرف گاز زیادی هم دارند و این مسئله تأثیر زیادی بر انرژی و پایداری شبکه استان در نیمه دوم سال دارد. همچنین به‌صورت ویژه بانک اطلاعاتی ساخته شده که نماینده‌هایی از جانب این ساختمان معرفی و اطلاعات مورد نیاز را به آن‌ها ارسال می‌کنیم.

وی با بیان اینکه خراسان رضوی رتبه ۵ مصرف گاز و رتبه دوم تعداد مشترکان را در کشور به خود اختصاص داده است، بیان کرد: تعرفه‌های جدید گاز برای سال ۱۴۰۱ هنوز به استان ابلاغ نشده است، اما همان تعرفه‌های سال گذشته نسبت به قبل آن برای پله‌های ۱۰ تا ۱۲ که جزو مشترکان پر‌مصرف هستند، ۴برابر افزایش پیدا کرده است که نسبت به مشترکان پله‌های اول گاز بهای بیشتری پرداخت می‌کنند.

افشون درباره مشترکان کم‌مصرف تأکید کرد: خوشبختانه در استان تعداد مشترکان خانگی که در پله‌های یک تا چهار قرار می‌گیرند، به‌دلیل مدیریت مصرف یا متراژ پایین برخی ‌واحد‌ها که نیازمند انرژی کمتری برای گرمایش است، از لحاظ درصدی بسیار زیاد است. بسیاری از همشهریان در مصرف گاز رعایت می‌کنند، اما در هر حال درخواست شرکت گاز از مشترکان خانگی به‌ویژه مشترکان، پرمصرف مدیریت لازم برای مصرف بهینه گاز در فصل سرماست.

نگرانی افزایش مصرف و افت فشار گاز در خراسان رضوی

محمد رضا جولایی، مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران، نیز گفت: همان‌طور که پیش‌بینی شده بود، مصرف گاز در شبکه خانگی کشور تا روز گذشته ۵۸۵ میلیون متر‌مکعب رسیده که در طی سه روز گذشته ۵۰ درصد افزایش داشته و طی روز‌های آینده بیشتر هم افزایش خواهیم داشت.

وی اظهار کرد: با روند کاهشی که دمای کشور دارد، در ناحیه شمال کشور درخواست داریم که مردم بیشتر رعایت کنند. استان‌های مازندران گلستان گیلان و اردبیل و در سه استان خراسان شاهد کاهش دما و افزایش مصرف گاز خواهیم بود.

به گفته جولایی، افت فشار در استان‌های مازندران و اردبیل و خراسان‌هاست که جای نگرانی دارد.

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران نیز توصیه کرد: در بخش مصرف گاز خانگی رعایت اصول استفاده از گاز، پوشش مناسب و بسته‌بودن پنجره‌ها می‌تواند به کاهش مصرف گاز کمک کند.

گزارش خطا
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->